Iedere verandering is in het begin lastig: Dat is ons mensen eigen - Interview met Hans Zondervan van Fa Wassenaar (Mestweg.nl)
Gysbert Wassenaar kocht in 1928 een boerderij: feitelijk de start van Fa. Wassenaar (bedrijf achter mestweg.nl). Een bedrijf dat van vader op zoon ‘over ging’. Anno vandaag rijden er 19 mestopleggers rond, zijn er giertanken en hakselaars aangeschaft. Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, is ook het boerenbedrijf weer opgepakt: 120 koeien worden gemolken.

Hans Zondervan is bij de firma Wassenaar verantwoordelijk voor de mestadministratie. Hij is gepokt en gemazeld in het goed en accuraat verwerken van meststromen. Vroeger op papier. Al even met eVDM. En straks met behulp van het nieuwe realtime en digitaal Vervoersbewijs dierlijke mest (rVDM).
Wat vind je van de invoering van rVDM?
Als ik eerlijk ben: de invoering is toch nog wel snel gegaan. Eigenlijk hadden we niet verwacht dat het rVDM toch per 1 januari 2023 in zou gaan. Eigenlijk dachten we dat de invoering nog wel een jaar doorgeschoven zou worden. Maar dat neemt niet weg, dat we de invoering met vertrouwen tegemoetzien.
Waarop is dat vertrouwen gebaseerd?
Allereerst: in zeker opzicht is de invoering van het rVDM niet zo nieuw voor ons. We werkten al met het eVDM. Dus we hebben al ervaring met digitale stromen. Bovendien nemen we deel aan de pilot van Rovecom een van de Bedrijfsmanagementsysteem (BMS-)leveranciers. Dus we doen ook nu al praktijkervaring op met het werken met rVDM.
Hoe bevalt dat? En wat is je grootste opgave?
Onze manier van werken is straks nét wat anders. We kiezen ervoor dat onze chauffeurs straks de bonnen aanvragen. Dat doen ze nu tijdens de pilot ook al. Dat is wel even wennen.
Uiteraard willen we die administratieve handelingen zo overzichtelijk mogelijk houden voor onze chauffeurs. Want als chauffeur wil je natuurlijk vooral rijden, en eigenlijk vooral niet met administratie bezig zijn. Maar als ik eerlijk ben: tot nu toe gaat het zowel met rVDM als met onze chauffeurs eigenlijk best gemakkelijk: de administratie gaat soepel. Het belangrijkste verschil met vroeger is, dat nu alle gegevens vooraf moeten kloppen. Anders kunnen we niet rijden.
Je administratie altijd actueel hebben, is dat dan eigenlijk de grootste opgave?
Ja, dat klopt natuurlijk. We hebben in onze eigen administratie wat details moeten aanpassen. Zo hadden we onze vestigingsnummers bijvoorbeeld niet in ons systeem staan. Dat hebben we nu aangepast. Maar, die aanpassingen bij ons, dat gaat lukken.
Waar moet je het meeste aan wennen, straks?
Nou ja, onze klanten moeten ook aan de bak. Zo moeten sommigen nog relatienummers of e-Certaccounts aanmaken. Andere klanten moeten hun administratie actueel houden: want als die niet actueel is, dan kan je niet rijden. Vroeger kon je dat achteraf nog wel aanpassen, maar nu moeten alle gegevens vooraf kloppen. Bij het overgrote deel van onze klanten gaat dat overigens uitstekend.
Maar alle verandering is in het begin lastig. Het is ons mensen eigen om iedere verandering in het begin lastig te vinden. Maar je moet natuurlijk met je tijd mee.
Heb je er straks ook voordeel van?
Ja, dat vind ik wel. Eigenlijk is de nieuwe manier van werken met eVDM nog gemakkelijker in het gebruik dan hoe het was. Dat vind ik niet alleen, dat zeggen onze chauffeurs ook. Zoals ik al zei: Het is natuurlijk wel even wennen. De meeste ‘menselijke fouten’ voorkomen we straks: het per ongeluk verwisselen van codes varkensmest en kippenmist, dat komt straks niet meer voor. Daar heb je voordeel van. En als aan het begin van je rit alle mestcodes er goed in staan, en automatisch je silonummers kloppen, dan is dat ook gewoon een stukje gemak.
Wat zouden jouw klanten echt moeten weten?
Eigenlijk vooral dat ze hun eigen administratie op orde moeten hebben, omdat ze op tijd als leverancier en afnemer de vracht zelf digitaal moeten bevestigen. Waarvoor ze een e-Certaccount nodig hebben.
Wat zou er wellicht nog beter kunnen? Nog een tip?
De periode van 7 dagen voor de bevestigingsmelding: misschien is dat toch wat kort. Dat is het enige waar ik me nog een beetje zorgen over maak: gaat dat voldoende zijn om alle administratie op tijd geregeld te hebben.