Vraag en antwoord over de handhaving bij rVDM
Door digitale en realtime verantwoording van mesttransporten zal de naleving van regelgeving door ondernemers verbeteren en is er meer inzicht in de meststromen. Het is een robuust systeem waarmee fraude wordt tegengegaan. Bij de meeste transporten van dierlijke mest wordt nu nog een papieren Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (VDM) gebruikt. Na het transport worden de gegevens van dit VDM digitaal gemeld bij RVO. Sinds de invoering van het huidige stelsel is er veel veranderd op het gebied van elektronische vastlegging van data. Het nieuwe systeem speelt hierop in waardoor het vervoer van dierlijke mest digitaal, vooraf tijdens en na het vervoer en in realtime geregistreerd kan worden.
Het digitale en realtime rVDM-systeem van de overheid zorgt voor beter inzicht en verantwoording van vervoersstromen. Ingezet wordt op een gelijk speelveld voor ondernemers. Het wordt mogelijk om gericht en real time te controleren op afwijkende transportbewegingen. Bovendien maakt digitalisering het mogelijk om fraudeurs sneller en effectiever aan te pakken.
Niet naleving van de regelgeving bij vervoer van dierlijke mest leidde breed in de samenleving en bij de Europese Commissie tot een oproep om strengere en betere handhaving van het mestbeleid. Zowel de overheid en de sector zetten in op transparante verantwoording van mesttransporten. Transparantie kan fraude voorkomen en draagt bij aan een gerichtere aanpak van de risiconemende bedrijven.
In de Versterkte Handhavingsstrategie Mest (VHS) staan meerdere sporen om de naleving te verhogen en fraude met mesttransporten aan te pakken die zich richten op preventie of repressie. Behalve de preventieve maatregelen met inzet van moderne technologie voor het doorgeven van meldingen van mesttransporten zet de Minister repressief ook de toezichts- en handhavingscapaciteit gerichter in. Zo wordt er verder gewerkt aan verbetering van de risicoanalyses om gebieden en delen van de mestketen te identificeren waar het risico van niet-naleving het grootst is. En ook versterken we de handhavende instanties.
Het digitaal en realtime verantwoorden van mesttransporten met het rVDM is van start gegaan. Dat kan natuurlijk even wennen zijn. En alhoewel het systeem eenvoudig en overzichtelijk is, een fout maken kan. Mochten er zaken fout gaan, dan is het goed om te weten dat er niet meteen boetes zullen worden opgelegd. De NVWA en RVO passen de zogenaamde ‘ondersteunende handhaving’ toe. Handhaving, die erop ingericht is, dat er niet bij de eerste fout een boete wordt opgelegd. Maar er vooral op gericht is, om als leverancier, vervoerder of afnemer te leren om het goed te doen. Deze manier van handhaving zal gedurende een aantal maanden worden gehanteerd. Bij herhaaldelijke overtredingen zal wel een sanctie volgen.